Nigardsbreen

Betty og jeg bestemte oss for å ta oss en bretur. Det begynner å bli noen år siden jeg var på bre sist, av diverse årsaker, så det var på tide å friske opp kunnskapene. Etter litt kartlesing fant vi ut at vi ville prøve Nigardsbreen. Planen var å kjøre ned på torsdag etter at Betty hadde vært på Torsdagsgeriljaen, gå på bre fredag, besøke venner i Årdal på lørdag og kjøre hjem på søndag. Da passet Nigardsbreen ypperlig med sin tilgjengelighet (bl.a. kort anmarsj).

Vi måtte imidlertid p.g.a. dødsulykken som nettopp var og tiltakene som var satt inn sjekke om vi fikk gå tur uten guide, men det gikk helt fint. Guidene (som lensmannen i Luster henvendte oss til) i Breføraralaget var fornuftige mennesker.

Vi ankom Nigardsbreen Camping i mørket etter midnatt og fikk satt opp teltet og køyet rimelig kjapt. Neste morgen våknet vi til vakkert vær og nydelig utsikt fra teltet mot Breen. Vi kjørte inn til parkeringen, tok båten for å spare oss en kilometers spasering på berget langs vannet og ruslet opp til broen over elven som var sperret med en politisperring. Etterhvert kom en guide og vi gikk opp til innsteget. Sjelden enkel anmarsj på denne breen.

Vel oppe på breen fant jeg kjapt ut at blåis suger krefter og at jeg definitivt ikke er 40 år lenger, her trengs det litt trening, ja. Uansett, vi ruslet oppover, fant noen vegger og formasjoner å klatre i og en liten tunnel å gå igjennom. Etter noen timer var vi vel fornøyde og tok oss ned og tilbake til leiren.

En fornøyd Betty

Inn i breen

ng-tunnell

Ganske så folksomt her

Ved teltet ble det en velfortjent brepils og lapskaus med rødvin til. Tidlig til sengs og sov til langt på dag før vi dro til Årdal. Fin tur dette.