Moskus

Jobben har en sånn sosialkasse som skal brukes på sosiale utflukter og lignende. De siste årene har det ikke passet for meg å være med, men i år så klaffet det. Vi dro på moskussafari på Dovre med Oppdal Safari som guide. Guiden stilte med grønn Landrover slik som en ser på film.

Vi var tilsammen 17 stykker, oss fra jobben pluss et utvalg turister fra Nederland, Spania, Skottland og noen andre steder. Utgangspunktet var Grønnbakken på Dovre. Det viste seg at på denne tiden av året trekker dyrene lenger inn og opp i fjellet. I tillegg var reinsdyrjakta begynt og da var den en del folk i fjellet som gjorde at de trakk enda lengre inn og opp. I verste fall hadde vi en 3-timers marsj foran oss og en del høydemeter.

Etter en noe ureglementert jernbanekryssing, dro vi innover mot Stroplsjødalen. Underveis ble vi underholdt med diverse matplanter som guiden fant langs stien. Vi slapp å gå så sabla langt. Vi fant en flokk med 9 dyr etter ca. 7,5km. Jeg hadde for en gangs skyld tatt med meg kikkerten min, så jeg fikk tatt de skikkelig i øyesyn. Fascinerende dyr. Synd jeg ikke har ordentlig kamera med teleobjektiv, så dere får ta til takke med noen ulldotter på bilder tatt med mobil/kompaktkamera.

Og fantastisk varmt vær med en svalende bris var det på hele turen.

På kvelden sjekket vi inn for overnatting på Skifer Hotell i Oppdal og en nydelig 3-retters middag.

 
IMG_7380

moskus

Legg igjen en kommentar

Filed under Fauna, Fottur

Legg igjen en kommentar

