Høyre/venstre/nøytral?

Da jeg begynte å padle for mer enn 10 år siden, kjøpte jeg en sånn pakke med kajakk, spruttrekk, vest og åre. Åren jeg ble utstyrt med fra butikken, var en Lendal Nordkapp venstreåre med 70° vinkel. Etter noen få år byttet jeg til grønlandsåre, og etter å ha padlet nesten 10 år med det, hadde jeg etterhvert blitt riktig så ukomfortabel med euroårer: De sitter ikke riktig i vannet, de «henger igjen» når de skal ut av vannet osv, og selvfølgelig kommer det av at jeg er mest vant med grønlandsåre. Jeg har prøvd med 15°, 30°, 45° og ingenting har hjulpet.

Klubben har vridbare euroårer og jeg må (motvillig) bruke slike på kurs innimellom for å demonstrere en del teknikker for kursdeltagere (Mange skjønner fint lite hvis jeg skal f.eks. demonstrere sideveis forflytning med grønlandsåre. De greier ikke å omsette det de ser til en euroåre, og det er jo helt rimelig).

Men, i går, var det kurs, og en av de andre instruktørene, med en karbon bent-shaft-åre, sa under introduksjonen til årebruk at han padlet med nøytral åre siden han vekslet så mye mellom grønlandsåre og euroåre. Så, da bestemte jeg meg for å prøve 0° vridning, rett og slett. Og da ble alt så mye bedre (om enn ikke like bra som en grønlandsåre). Egentlig merkelig at jeg ikke har tenkt på det før, men tankene mine har vel gått i det sporet at en euroåre skal ha vridning.

… men det trenger den altså ikke … ikke for meg i alle fall🙂

froya-p4

Grønlandsårer kan brukes til så mangt…..

Legg igjen en kommentar

Filed under Kajakk

Legg igjen en kommentar

