Østerdalsleden over Vassfjellet. Del I.

Utsikt sørover fra Flå

For noen år siden gikk vi Østerdalsleden fra Torgård og inn til Nidraosdomen. Har lenge lurt på å vandre flere deler av den. Så vi planla å ta toget til Ler stasjon og så følge Østerdalsleden til Torgård. Vi krysset leden da vi gikk til toppen av Vassfjellet i 2018.

Avgang fra Flå

Vi har også erfaring for at det kan være en del snø i området, men tenkte at nå når det var bikket over til juni burde det være greit nok. Det var godt og varmt da vi gikk fra Ler stasjon, og vi kom inn på leden etter ca 2 km. Vi passerte pilgrimsmerket ved Krikflå og fra Midtflå stiger leden bratt opp noen hundre høydemeter.

Etter at den verste stigningen var unnagjort, gikk vi innover Vassfjellet hvor var det en god del myr, men telen var ikke gått ut av bakken ennå, så det var greit å gå. Men den telen var jo et hint om noe. Etterhvert som vi kom oppover i høyden måtte vi forsere flere og flere snøflekker som lå igjen, så det gikk ikke spesielt fort med oss. Da vi kom dit leden krysser Vassfjellvegen fant vi oss et fint sted å spise lunsj og gjorde opp status. Jeg regnet med at det var enda mere snø innover langs Øyesteintjønna og det var langt på dag og vi var ennå ikke halvveis til Torgård. Det ble til at vi etter lunsj gikk veien ned til Kvål med et løfte om å komme tilbake for å fortsette turen en annen gang.

2. pinsedag er ikke Kvål verdens navle akkurat, så vi fikk slå ihjel to timer på en bensinstasjon mens vi ventet på buss til Trondheim. Vi var inne på tanken om å haike, men det slo oss at det var vel ikke særlig mange som tok på fremmede i disse koronatider, og ikke ville vi sitte på med fremmede heller. Så da ble det buss (toget gikk enda senere).

14.4 km ihht Garmin.

Pilgrimsmerket ved Kirkflå
Og så kom vi til snø…
… og enda mere snø …
… og omveier for å unngå flomvann og snø ….
Et fint sva
En kan skimte Snota i Trollheimen med litt godvilje
Hmmm…. på kartet gåt det bare en sti her. En god strategi er å velge den mest brukte, men hvilken?