5 km løping

Dette er ikke en treningsblogg og kommer ikke til å bli en treningsblogg heller (tor jeg).

Men høsten 2019 ble jeg «lurt» til å begynne med 4×4 kondisjonstrening i forbindelse med en konkurranse på jobben. Noen som også avstedkom en artikkel i Adressa. Det hele er basert på et forskningsopplegg ved Cerg ved NTNU. Her er en video som presenterer teknikken:

Jeg bruker en bakke rett i nærheten av der jeg bor, passe langt unna slik at jeg får varmet opp, så de aktive pausene blir noe lenger for at jeg skal rekke ned til starten av bakken igjen. I følge en av forskerne ved NTNU som holdt et foredrag på jobben om temaet, gjorde det ikke noe om de aktive pausene var lengre. Jeg brukte også appen Myworkout (betalt av jobben gjennom helseforsikringen, kan også brukes gratis, men med redusert funksjonalitet). Med den kan jeg få regnet ut biologisk alder eller kondisjonsader (se bl.a. her).

Jeg startet med rask gange og en biologisk alder på 66. Ikke skremmende mye høyere enn min egen alder. I vinter har jeg fulgt opp med tredemølle, men jeg synes ikke det er like effektivt som å gå/løpe i motbakke. Etter at treningssentrene stengte pga Covid-19, la jeg om til et løpeprogram med mål om å løpe 5km i juni. NB: Jeg har ikke løpt så langt uten pauser på et ukjent antall tiår. Jeg har sluttet å bruke appen siden det er upraktisk å dra på mobilen med sommerlige treningsklær, men jeg har så mål å teste biologisk alder med appen en gang i måneden. Ved siste test viste den 30 år (Det betyr at jeg har et oksygenopptak (VO2MAX) som en 30-åring), da løper jeg ca 40% av intervalldraget, resten er rask gange. Og det er jo ikke ille.

Uansett, etter 12 uker med 3 ganger i uken med forsiktig løpstrening og 2 ganger i uke 4×4, løp jeg min første 5km på veldig mange år (sannsynligvis siden militærtjenesten). Veldig fornøyd med meg selv nå.

Ny klokke som viser resultatet.

Og det vanket selvfølgelig premie: En Garmin fēnix 6X Pro Solar (som selvfølgelig ble brukt under løpet).

Neste mål er å forbedre tiden på 5km og neste år å delta på en etappe på jobblaget på St. Olofs-loppet.

Utvikling i biologisk alder (kondisjonsalder) siden februar.

En kommentar om “5 km løping

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s