En tur til Sona

Sykkeltur for å teste batteriet til Betty. Vi mistenker det for å være i litt dårlig forfatning, selv om det er mindre enn et år gammelt. Full oppakning for å ha realistisk vekt med tanke på den forestående ferieturen til Vestlandet.

Det er artig å utforske litt nye områder, så vi la turen opp forbi Være og til Hønstad, forbi Vulusjøhytta og videre over til Jervskogen. En utrolig varm dag, og da er det deilig med litt vind i nedoverbakkene. Vi hadde lyst på et bad, men det eneste stedet langs veien som så at som egnet til en kjapp svømmetur uten å gå fra syklene var selvfølgelig opptatt (Skjeltjønna).

Etter å ha støvet ned grusveien fra Jervfjellet tok vi veien langs Nævra. Det krydde av folk i alle mulige (og umulige) badekulper i både Homla og Nævra. Omtrent ved kommunegrensen mellom Malvik og Stjørdal er det ei grind. I tillegg er det lagt opp en svær grushaug over veien (konflikt om veirett?). Det hadde gått greit å passere med 2-hjuls sykkeltilhenger hadde det ikke vært for en parkert bil som blokkerte passasjen, men vi kom da oss forbi med litt krongling.

Koltjønnin
Lunsj-camp

Vi tok pause på et fint anlegg ved Koltjønnin på Næveråsen. Gjerdet inn slik at det ikke var saueskit her, og det var benker og bord, gapahuk, badebrygge og en båt som så ut som om den var til fri bruk (i alle fall var noen av de andre gjestene ute og rodde med den). Bordene var selvfølgelig opptatt i finværet, men sykkeltilhengeren fungerer fint som bord, og de nye campingstolene er gode å sitte i.

Etter lunsj gikk turen ned til Leksdalen og over Svorte og ned til Sørsidevegen ved Bjørga. Her støttet vi på noen «Privat vei»-skilt, men vi satset på at de gjaldt biler. Det var et strekk her med veldig grov pukk så sykkeltilhengeren fik ristet seg skikkelig. Nede på Sørsideveien cruiset vi opp til Hegra hvor SPAR-butikken hadde kald cola og jordbær. Vi shoppet litt småting før vi fulgte E14 (som hadde gang- og sykkelvei opp til brua over Forra) opp til Kil og Sona Camping.

Kjerringa mot strømmen

Sona Camping er liten og hyggelig plass med trær som skjermer mot morgensolen (fint for oss teltere) og alle de nødvendige fasilitetene. Fin badeplass også, men vi fikk klar beskjed om at bading bare var tillatt når det ikke var fiskere der. Heldigvis for oss var det skiltet med «Ingen fisking denne uken» (laksen skal kanskje ha fri den også?).

Ved utpakking viste det seg at den nevnte grovpukken hadde ristet i stykker alle eggene som var i en dertil egnet beholder – men ikke tett. Så det ble en rengjøringjobb. Note to self: Beholderen med egg må pakkes i plastpose! Det ble ikke egg til frokost.

Smågodt på Gjevingåsen

Neste dag sov vi lenge (takk til bjørketrærne) og etter nedpakking og frokost, syklet vi Sørsideveien ned til Stjørdal hvor vi spiste en bedre lunsj. Videre syklet vi over Gjevingåsen, hvor vi spiste litt markjordbær vi fant i veikanten, og over til Muruvik hvor det var usannsynlig mye folk i finværet. Vi valgte i følge Hommelvikstien og stoppet for et bad i Stasjonsfjæra. Etter en svømmetur i fjorden og en prat med dobbeltgjengeren til Pierce Brosnan om syklene og batteriene bar det strake veien hjem via Midtsandan (fullt av folk her også) og en middag i en tyrkisk-drevet italiensk restaurant på Hundhammeren.

Viktig å stoppe for fotografering. Lett å bare suse forbi.