Telttur på Nord-Jylland

Betty går jo sin tur til Roma, og jeg dro nedover til Oslo for å feire 17. mai sammen med henne og en av sønnene som for tiden bor der. Deretter ble jeg med henne for å ta båten til Fredrikshavn og gå med henne noen dager sørover langs Hærvejen.

På dette strekket hadde vi bestemt oss for å bruke telt og bo på det som danskene kaller «naturlejrplass» eller «shelter». Dette er steder hvor det er en gapahuk (danskene kaller det «shelter»), en utedo, søppelspann ofte en vannkran med drikkevann og gjerne litt gress til noen telt. Noen få av disse stedene må forhåndsbookes, men vi var ikke innom noen slike. Naturstyrelsen sin web-side har info om mange av disse stedene. Hærvejen sin app har info om de som ligger langs Hærvejen.

Bangsby Skov

Vi startet fra Fredrikshavn en grå og fuktig mandag. Etter at vi hadde gjort oss ferdig med den urbane delen av turen, som mye gikk på Sæbybanestien som er en nedlagt jernbanelinje, gikk vi gjennom Bangsbo Skov med flott park og et museum. Her så vi flere hjorter. Regnet avtok etterhvert og resten av turen gikk gjennom jordbrukslandskap. Lunsjen tok vi på Øksnebjerg (95 m.o.h), men det var såpass grått etter regnet at utsikten uteble. Dagens tur endte ved leirstedet i Understed. Dette er rett ved Døgnsenteret Granly og to hyggelige ungdommer kom med kaffe og slo av en prat. Etterhvert kom også en av de ansatte som var veldig interessert i Betty sitt Romaprosjekt. Selv hadde han gått Camino de Santiago. Vi valgte å bo i telt i stedet for i gapahuken.

Neste dag var det bedre vær. En av ungdommene kom igjen med kaffe til oss. Denne dagen var det meldt litt regn og tordenbyger, men det kom aldri, kun noen byger i det fjerne og temperaturen var fin. Turen gikk i jordbrukslandskap, langs stier og veier, bl.a. forbi herregården Hørbylund. Vi hadde peilet oss inn på Vendelbrokroen i Thorshøj, for en forfriskende øl og litt planlegging av turen videre. Det viste seg at kroen er stengt på tirsdager, så vi bestemte oss for Bamses Pub i Østervrå i stedet, 4-5 km mot vest (og bort fra Hærvejen). På Bamses Pub, som er så brun som du får de, ble det øl og Jägermeister før vi inntok en fortreffelig pizza hos Bella Italia. Vi slo leir ved Østervrå Primitive Leirplass.

Hørbylund

Den påfølgende dagen regnet det, og vi hadde behov for å få ladet batteriene slik at vi hadde strøm til mobiler og Garmin-klokker. Dette med strøm er jo en ny ting som ikke eksisterte i min ungdom, men til tracking, kommunikasjon, kart (bruker Locus Map for Android), værmeldinger etc. trengs det strøm. Løsningen ble å handle frokost i Østervrå hos Fakta. Der fikk vi lagt igjen batteriene til lading, og så spiste vi, pakket og gjorde oss klare og hentet de i butikken før vi gikk videre. (Takk for det).

Nymølle Plantage

Vi peilet oss inn på å komme inn på Hærvejen igjen ved Miller Skov/Nymølle Plantage. Dette ble et møte med en fantastisk natur, om enn en relativt våt opplevelse pga. været. Stien fulgte Nymølle Bæk først gjennom flott skog, deretter gjennom vått høyt gress før vi ankom Søheten Skov ved Lunken naturskole hvor vi lunsjet. Etter lunsj gikk vi gjennom fantastiske Pajhede Skov og fulgte Jyske Ås sørover. Jyske Ås ligger på rundt 100 m.o.h. og i denne høyden (?!) er vegetasjonen som vi er vant til i Norge. Været ble bedre og vi valgte en relativt lang marsj til vi kom til Klokkerholm Møllesø hvor vi slo leir for natten.

Langs Nymølle Bæk
Pajhede Skov

Vi våknet ved Klokkerholm til en fin dag. Vi pakket sammen og ruslet inn til sentrum hvor vi (igjen) la igjen batteriene hos Meny hvor vi kjøpte oss frokost og satte oss på en benk ved kirken for å nyte maten. Deretter vandret vi sørover gjennom jordbrukslandskap som var akkurat så flatt som vi tror Danmark er. Lunsj tok vi ved en tømmerlunne midt ute på flatbygda. På ettermiddagen kom vi til Grindsted, en søvnig liten by (evt. forstad til Aalborg). Herfra vandret vi inn i Hammer Bakker som er nok et flott skogområde. Her slo vi leir ved nok et shelter. Her møtte vi også de første andre turistene ved disse shelterne. Et tysk par på sykkel på vei nordover.

Neste dag var det regn igjen. Shelteret hadde en stor overbygd paviljong som gjorde det greit å spise frokost og å få pakket. Vi gikk ut av Hammer Bakker og kom inn i mer og mer bebygd område. Vi lunsjet ved Bouet Kystvejen og ruslet via Havnefronten i Nørresundby over broen og inn til Aalborg Stasjon. Derfra tok vi taxi til Hotel Scheelsminde hvor vi hadde bestilt rom. Vi spiste en bedre middag og la oss i gode senger. Det var noe annet en telt og sovepose.

Hammer Bakker

Siden Betty insisterer på å gå alle kilometrene til Roma, og Scheelsminde lå sør for Aalborg så bestemte vi oss for å rusele de få kilometrene inn til Aalborg Stasjon og gå Hærvejen ut igjen. Det ble et noe mer komplisert prosjekt enn tenkt siden det var karneval i Aalborg denne dagen. Men vi greide da å tråkle oss inn og ut igjen. Neste dag reiste jeg nordover og hjem og Betty vandret sørover.

Karneval i Aalborg

4 kommentarer om “Telttur på Nord-Jylland

1. Fra Øksnebjerg burde man normalt kunne se Læsø. Læsø er så flad, at den er vanskelig at se nede fra stranden, men fra 95 m højde burde det gå.

Så blev jeg lidt forvirret, da Lunken Naturskole blev nævnt. Jeg kender den ikke, men jeg tænkte først, at den nok lå nær Lunken Plantage, og så ville I være helt ude af kurs. Nymølle Bæk passer bedre med den retning, I skulle.

Hammer Bakker ligger som en ø af bakket terræn omgivet på alle sider af lavt og ekstremt fladt terræn.

Det der oprindeligt er kendt som Hærvejen, går fra Viborg og sydpå. Det må være en moderne opfindelse at inkludere denne nordjyske vandrerute i Hærvejen. Tidligere har man sagt, at hovedvej 13 fra Viborg til Hundshoved lidt syd for Nørre Snede fulgte den gamle hærvej, men den moderne vandrerute er lagt væk fra hovedvejen, så den følger nok ikke helt den gamle hærvej. Fra Mølvang nær Jelling svinger den gamle hærvej vestpå for at undgå at skulle ned over Vejle ådal, hvor det først er brat ned, så sump i bunden og derefter brat op igen. Jeg tror, den moderne vandrerute giver flere muligheder her. Når man kommer længere sydpå, fra Haderslev ned til den tyske grænse, hedder det ikke Hærvejen men Oksevejen.

Jeg har tidligere boet i Vendsyssel og bor nu længere sydpå i Jylland – i Vejle.

Fortsat god tur til din søster!

1. Hei. Det var ikke mye å se fra Øksnebjerg pga tåke/dis. Lunken Naturskole er her: https://osm.org/go/0Ss1Uiyi?m=
      Ellers takk for historisk informasjon om Hærvejen. Det er jo ofte slik at moderne markedsføring fører til forenklinger, og så har man vel valgt å kalle ruten fra Fredrikshavn/Hirtshals til Padborg for Hærvejen for ikke å forvirre oss turister 😀 . Sør for grensen kalles den jo Ochsenweg, så det du skriver gir jo mening.