Trondheimsfjorden rundt

received_231358448542668
Klar til avgang.

Testtur før den store sykkelturen senere i sommer. Det var meldt nokså dårlig vær, spesielt i starten av turen så vi smelte til med nye Gore-Tex-jakker (de gamle var veldig slitt). Vi hadde også kjøpt oss et ekstra batteri hver og tilhenger til Betty slik at begge hadde tilhengere. Jeg har en fra Hinterher som ble kjøpt i 2017. Første dag var en relativt kort tur i regnvær til Stjørdal hvor vi sjekket inn på Quality Airport Hotel Værnes (som ligger i Stjørdal sentrum og ikke ved flyplassen). De var så vennlige å la oss parkere sykler og tilhengere innendørs i underetasjen. Etter litt klesskifte og dusj, bar det i øsende regnvær over Kvithamar til

Restaurant Einberget

på Skatval. Restaurant Einberget er et fantastisk foretak. Liten restaurant på låven av en gård, ingen markedsføring, kun jungeltelegrafen. Og for en meny! 12 lekre retter som ble toppet med knekkebrød med brunost som dessert og med en velsmakende vinpakke til. En kan trygt si at maten var instagramvennlig. Her et lite utvalg av rettene:

Krabbe med eplegele, rosenblad og et «flak av noe ris-greier».
Nei, ikke kamskjell. Men en bit langtidsbakt sellerirot som ser ut som kamskjell.
En russisk pannekake med røkt laks og ørretrogn.
Knekkebrød med brunost blir aldri det samme etter dette.

Det ble sent på kvelden før vi syklet tilbake til Stjørdal, denne gangen langs sjøen. Total distanse denne dagen ble det 54 km.

Det sier seg selv at vi ikke var grytidlig oppe for neste dags etappe. For å slippe E6-sykling langs Fættenfjorden og i Vuddudalen, la vu ruten om Vassbygda, via Okkelberg og over Bulandet til Markabygd og videre til Skogn. Det var en del kupert terreng, og Betty sitt gamle 650Wh batteri varte kun til Markabygd (det nye er på 450Wh) . Vi somlet sånn med å finne et lunsjsted, at vi endte på en grusplass ved fotballbanen i Skogn hvor vi inntok lunsjen til akkompagnement fra Tix (!) og en fotballcup. Vi reflekterte ikke over å lade i lunsjen, så da vi kom til Levanger, ante det oss at Betty ikke hadde strøm nok til å komme helt fram. Så vi satte oss på Raus og tok en øl mens vi ladet litt.

Utsikt over Skogn og Trondheimsfjorden fra Bymarka.

Først utenfor Verdal var det tomt i mitt nye 630Wh batteri (det gamle er fra 2017 og på 450Wh). Ny plan var å sykle til Røra for å gå på do og lade Betty sitt batteri litt mer på bensinstasjonen der. Den viste seg å være nedlagt, Bunnprisen var stengt (søndag) og Elgkroa hadde stengt tidlig. Men vi fant da en stikkontakt og tjuvladet litt. Siden det begynte å bli kveld og vi hadde bestilt bord på Øyna til kl. 20 gjorde vi 2 feil: 1) vi ladet ikke lenge nok 2) undervurderte bakkene opp fra Hylla. Men vi kom da oss over toppen, så i kreket oss fra til bensinstasjonen i Straumen. Ny lading der, men jenta som hjalp oss satte den først i en stikkontakt uten strøm, så det som skulle være 15 minutter lading ble til 5 minutter. Sluttresultatet ble at vi måtte dra Betty sin sykkel med bagasje og tilhenger opp de siste bratte bakken til dagens mål:

Øyna Kulturlandskapshotell.

Hotellet ligger høyt oppe over Straumen og med fin utsikt over Botnen og Trondheimsfjorden. Vi hadde fått rom nr. 8 som hadde en veldig fin utsikt over Botnen og Straumen, men jeg tror nok at jeg ved neste gangs besøk skal ha et høyere romnummer slik at det blir mer sørvendt og mer utsikt over Trondheimsfjorden. Rom 10 eller høyere tenker jeg. Siden denne dagen var vår 30. bryllupsdag (29 år siden vi giftet oss), feiret vi med en ypperlig 3-retter med god vin til. Dessverre kom vi såpass sent fram at det ikke ble så mye tid til å se oss om. 87.7 km denne dagen.

Bryllupsdag!

Neste dag var det regn og gråvær. Vi spiste en aldeles fortreffelig frokost med abre lokale matvarer (til og med melken var pasteurisert på gården den var produsert på). Jeg vil si at bare frokosten er verdt en reise hit.

Kortreis frokost på Øyna

Heldige som vi er, sluttet det å regne da vi startet på turen. Dagens mål var Øysand Camping. Basert på erfaringene fra dagen før bestemte vi oss for å sykle til Leksvik for lunsj og lading der. Vi syklet over Inderøya og jeg tatt Skarnsundbrua i nærmere øyesyn. Den opprinnelige planen om å sykle langs fjorden fra Mosvik til Leksvik ble skrinlagt. Vi hadde vel fått litt kalde føtter mhp strømproblemene dagen før. Vi la veien over Metlingen og et stykke etter Størgrønsjøen var Bettys største batteri tomt. Men ikke noe problem siden det stort sett var nedoverbakke til Leksvik derfra og hun hadde et nytt fulladet batteri til.

Skarnsundbrua

I Leksvik spiste vi en mør og fin indrefilet hos Leksvik Cafe & Restaurant som selvfølgelig ble drevet av en kurder. Hadde de ikke vært for kurderne er jeg overbevist om at norske veifarende hadde sultet ihjel, kurdere driver slike restauranter på alle mulige og umulige steder. Så lang hadde vi tilbakelagt 57km, og det begynte å bli langt på dag, så vi konkluderte med at det ble for langt å sykle til Øysand. Det er ikke bare strøm som er begrensningen vår. Tidsbruk og kroppens evne til å sitte i timevis på en sykkel må også tas med i beregningen. Så da ble løsningen å kutte ned turen litt. Vi suste av gårde langs fjorden og kjørte rett på en ferje i Rørvik som tok oss over til

Flakk Camping

Der slo vi leir, Betty badet i fjorden og fikk testet ut campingustyret, bl.a. med nye puter fra Exped. Totalt 97.7 km denne dagen.

Lading av sykkelbatterier

Neste dag startet med en dukkert, frokost og pakking. Vi tok en rolig tur rundt yttersida av Byneset. Veldig vakkert langs fjorden forbi Frøset og Hangran og været var blitt svært å bra. På Spongdal handlet vi og spiste en is før vi syklet til

Øysand Camping

og slo leir. Dette ble en aldeles nydelig kveld, med bad i fjorden og en middag bestående av rømme og spekemat med øl til og Real Turmat til kvelds (Kremet pasta med svinekjøtt) med et godt glass vin til. Denne dagen tilbakela vi bare 32.5 km, men vi koste oss veldig.

Solnedgang fra teltet
Frokost: Avocado, kaviar, rømme, egg og spekemat.

Så var det hjemturen til slutt. Seint av gårde fra Øysand i varmt sommervær. En is på bensinstasjonen på Klett og en god lunsj på Fellini Ristorante på Heimdal. Og nok en varm takk til kurdere som holder dette landet i gang med spisesteder. Og så hjem over Øvre Leirfoss, Risvollan, Dragvoll og ned Stokkbekkdalen. Totalt 28.9 km denne dagen

Fin tur og mye verdifull erfaring. Bl.a. mistenker vi at Betty sitt 650Wh batteri ikke er helt friskt etter mindre enn et år, så vi har en prosess på gang der for å se om vi kan få et nytt et. Og når vi kom hjem så var de lette campingstolene vi hadde bestilt til turen omsider kommet. Jaja, da blir de testet neste gang.